BESKRIVELSE AV KLASSENE


BALANCE yoga  pilatesstudio tilbyr et variert treningsprogram innen body-mind konseptet. For å finne den / de klassene som  passer best for deg og dine behov, anbefaler vi at du tester ulike nivåer og instruktører. Yoga og pilates utfyller hverandre. Yoga strekker de store muskelgruppene, mens pilates styrker de små og dype. Ved å trene begge, oppnår du maksimal effekt.

INTROKURS

Inrokursene gir en grunnleggende innføring i yoga og pilates. Enkle øvelser og pusteteknikker vil bli introdusert her. Kursene anbefales hvis man er ukjent med treningsformen, eller har behov for oppfriskning. Kursene gir et godt utgangspunkt for å starte i våre ”ongoing” klasser, og kan om ønskes tas flere ganger.

BASIC YOGA

Bygger på introkurset og gir en innføring i klassiske hatha yoga øvelser og pusteteknikker. Klassen egner seg for nybegynnere – eller for de som har behov for å repetere materialet fra introkurset. Dette nivået passer alle, uansett alder og kondisjon.

BASIC YOGA (light)

Denne klassen vektlegger grunnleggende og rolige yogaposisjoner. Man gjennomgår bl.a ”half sun salutation”, enkle stående og liggende posisjoner og pusteteknikker. Hvor man i tradisjonell yoga fryser posisjonene, legger man her vekt på å få mer flyt i bevegelsene. Klassen er inspirert av Kripalu yoga og Feldenkrais. Man oppnår økt kroppsbevissthet, stressreduksjon og velvære. Treningen virker forebyggende på nakke- og skulderproblemer. Dette nivået passer alle.

YOGA, trinn 1

I denne klassen fokuserer man på å utføre grunnleggende yogaposisjoner på en korrekt og presis måte. Solhilsen blir gjenomgått i sin helhet, sammen med stående posisjoner, backbends, forward bends, twists og inversions. Man oppnår større kroppsbevissthet og økt fleksibilitet og styrke. Klassen passer for den som har noe kjennskap til yoga fra før.

YOGA flow

er en fysisk yogaform, hvor posisjonene utøves i en kontinuerlig flyt bundet sammen av pusten. Ved regelmessig trening oppnår man utholdenhet, styrke og smidighet. Klassen passer for den som har trent yoga tidligere og er i forholdsvis god fysisk form.

ANUSARA YOGA

er utviklet av John Friend.  Systemet er  for tiden er i stor vekst i USA bl.a på grunn av en positiv energi og holdning i undervisningen. Systemet er fritt for rigide dogmer, og er åpent for individuell kreativitet. Anusara yoga består av over 250 posisjoner og er en fysisk yogaform som fokuserer på korrekt sentrering og ”align-ment” Pust og bevegelse koordineres. Denne teknikken kan trenes av alle.

 IYENGAR YOGA

I denne metoden legges det stor vekt på alignment og korrekt utøvelse av posisjonene. Det benyttes hjelpemidler som blokker og belter for å nå lengere i øvelsene. Med Iyengar yoga oppnår man økt kroppsbevissthet og forbedret forkus.

Treningsformen egner seg spesielt bra som forkurs for Ashtanga.

ASHTANGA YOGA

er en fysisk krevende yogaform som er basert på undervisningsmetoden til K.P. Joys.

Ashtanga yoga, primary series, består av en serie posisjoner og bevegelser som utøves i en kontinuerlig flyt, bundet sammen av pusten. For å få utbytte av treningen , forutsettes det at man har trent yoga tidligere, f.eks Iyengar, og er i god fysisk form.

BASIC PILATES

Bygger på introkurset, og gir en innføring i klassiske pilatesøvelser. Materialet som er gjennomgått i introkurset vil bli repetert. Man fokuserer på detaljer som kan ha blitt oversett, og går et skritt videre. Øvelsene blir gjennomgått trinn for trinn for å tydeliggjøre og øke forståelsen for teknikken, både fysisk og mentalt. Pilates virker forebyggende på skader, stress og muskulære problemer, og kan trenes av alle.

PILATES basic / trinn 1

Treningen består av flytende, konsentrerte og presise øvelser. Man bruker kroppens egen styrke, pust, fleksibilitet og motstand til å få kontakt med de dype og små muskelgruppene. I denne klassen oppnår man økt utholdenhet og styrke, samt bedre koordinasjon og kroppsholdning. Klassen passer for de som har opparbeidet

tilstrekkelig fysisk styrke fra basic nivået og har god forståelse for prinsippene i treningsformen.

STREKK & STYRKE

Denne klassen er en kombinasjon av yoga, pilates, callanetics og avspennings-teknikker. Man oppnår økt styrke, kondisjon og fleksibilitet. Dette er en populær kombinasjonsklasse som dekker flere behov.

 

B A L A N C E

yoga & pilatesstudio

 

  Rosenborggt 9 0356 Oslo

Tel 22 60 96 69

Page layout & design:  Rigmor Stormark

www.balancestudio.no